Para Siempre Real Madrid!

Blogg

Det spanska fotbollsförbundet gör bort sig..igen.

Posted at 03:38 AM on January 27, 2010

Ni har säkert läst och tagit reda på att Ronaldo inte kommer att få spela mot Deportivo. Att hans röda kort inte skulle tas tillbaka var för mig ingen större överraskning men att det spanska fotbollsförbundet skulle göra straffet längre, det är ett skämt. Jag har under de senaste åren haft lite förståelse för det spanska fotbollsförbundet och deras beslut. Jag menar det verkar som att de röker pipa och dricker en mängd whiskey när de ska ta sina beslut som drabbar fotbollslagen. Du kommer snart att förstå precis vad jag menar. 


Okej bakgrunden är simpel, Ronaldo armbågade/slog med underarmen en Málaga-spelare i ansiktet och träffade olyckligtvis hans näsa. Det går att diskutera hurvida det var ett rött kort eller inte. Jag kan erkänna att jag i första hand tyckte att domaren gjorde rätt när jag såg händelsen men idag tycker jag inte att det är lika klart längre. Men det är inte det röda kortet i sig som jag numer stör mig på. Real Madrid överklagade det röda kortet och skickade bl.a. in en video på Leo Messi när han precis som Ronaldo gör allt för att få bort sin "ryggsäck". Svaret? Två matchers avstängning för portugisen för att han orsakat fysisk skada på en spelare...


Ronaldo fick ett rött kort mot Málaga.


För det första finner jag det konstigt hur han kan stängas av på de grunderna då domaren själv antecknade det hela som något helt annat. Där skrev domaren i sitt protokoll att Ronaldo inte avsiktligt gått ut för att skada dansken som fick sin näsa bruten. Hur i helvete kan då det spanska fotbollsförbundet komma fram till detta? Om man nu ska köra med detta så måste man vara konsekventa. Detta innebär att nästa gång en spelare tacklar sin motståndare och råkar skada honom, ja då ska en avstängning på två matcher införas. Tror du att det kommer bli så? Det tror inte jag.


Skyddar förbundet sina domare lite för mycket?


Som jag skrev längst upp, är detta inte första gången som pajaserna i förbundet skämmer ut sig. För några år sedan kastade Barcelona-fans in bl.a. ett grishuvud mot Figo i El Clásico. Straffet? Några matcher med tomma läktare som än idag inte har genomförts. I det förra Madrid-derbyt fick Pellegrini ett mynt rakt upp i ansiktet av Atlético-fansen. Straffet? Ett löjligt lågt belopp som jag inte ens tänker nämna. Vår svensk, Zlatan försökte tidigare, helt avsiktligt skada en motståndare när han jämnfota stämplade sin motståndare. Straffet? Ingenting. Under de senaste åren har vi sett fotbollsspelare som spottat sina motståndare i ansiktet, jag nämner inga namn men ni vet nog vem jag tänker på mest. Straffet? Naturligtvis ingenting.


Att det spanska fotbollsförbundet är ett gäng dårar är tyvärr ingen större nyhet. Att folk aldrig lär sig...


 Vad tycker du om denna cirkus?

Categories: None

Post a Comment

Oops

  • Oops, you forgot something.
Already a member? Sign In

17 Comments

Reply sassa
07:00 AM on January 30, 2010
Men nu spelar ju Chris ikväll för real överklagade ju igen till ett högre embete och de sa att dom inte håller med om beslutet som tagits och att dom ska kolla på det igen, då spelar chris ju ikväll så 1-0 till real madrid i denna m atch än så länge
Reply sara
05:13 PM on January 27, 2010
Håller med skribenten. Hans röda var redan ifrågesatt men sen att ge honom två matcher? varför? Och det är rena rama utskämningen att Barca än idag inte behövt betala av sitt straff för Grishuvudet. Vad håller dom på förbudnet på med?
Messis armbågar ju hela tiden utan att bli straffad...och Zlatan förbryllar mig, han hoppar jämnfota upp på en annan spelares ben...sergio ramos fick ett rött i en amtch förra säsogen för att han inte hann stanna upp när hans motständare ramlade och råkade trampa på den andre. ZLatan borde ha blivit avstängd i flera matcher för det...
Reply Z
04:37 PM on January 27, 2010
Cule du kanske reagerar så stark eftersom du vet att det stämmer som vi säger, Barca har gynnats och slipper undan väldigt många gånger. Ska Ronaldo få 2 matcher vad tycker du då att Messi ska få? Bara för att han hade oturen(turen) att inte träffa killen ska väl inte sådant våldsamt beteende gå förbi. Det värsta är att man visat messis agressioner för färbundet som ändå ignonerat det totalt och istället ökar ronaldos straff, vad sänder de för signaler om hur intelligentna det spanska förbundet är och hurvida barcelona gynnas eller inte?
Reply Culé
10:28 AM on January 27, 2010
Hassan

Klart jag respekterar din åsikt, men problemet är att du inte verkar veta vilket ben du står på. Du börjar med en på det stora hela irrelevant samling domslut vars enda gemensamma nämnare är att de enligt din mening gynnat Barcelona, vilket klart och tydligt visar att du mest är ute efter att visa vilka fördelar era rivaler får. Andra sekunden verkar du antyda att du vill ha en konstruktiv diskussion om spanska förbundets disciplinnämnd, men då hade du förmodligen kommit med mer releventa jämförelser än att jämföra en spelares avstängning efter att ha armbågat en spelare, med uteblivet straff för förseelser utförda av publiken.

Självklart förstår jag att din blogg och dina tankar är subjektiva, men som den förebild du ändå är tycker man kanske att du skulle kunna vara större än enögt hetsande om domarfördelar för rivalerna. Men du har helt rätt i att du väljer själv hur du vill framställa dig och jag tackar för att du lämnar diskussionen öppen för oss med avvikande åsikter. Skulle bara vara kul med en sakligare diskussion om fotbollsförbundets domar, där man inte börjar med att gräva ner sig i skyttegravarna, men jag får väl leta på annat håll.

Mvh
Reply The Emperor
08:13 AM on January 27, 2010
Culé

Du får ursäkta mig om du kände det som ett personligt påhopp, men kom igen du e inne på en madrid-blogg o kallar oss för bölande maränger o dålig förlorar mentalitet. Då får du också räkna med att en och annan madridista reagerar.
Reply Hassan
08:00 AM on January 27, 2010
Culé

Du måste förstå att detta är en blogg. Visa mig en blogg som är helt objektiv? På SvenskaFans håller jag en neutral roll eftersom jag vet bättre. Här är det dock en annan femma, en blogg är till för att man ska ge sina synpunkter och skriva för vad jag känner. Vad är annars meningen med att ha en Madrid-blogg? Det hade varit en annan femma om det varit en Spanien-blogg jag bedrev.

Vi går helt enkelt isär och jag respekterar det du säger samtidigt som jag hoppas du respekterar det jag säger. Mitt syfte var inte att svartmåla Barca eller Barca-spelare. Jag tog upp Barcelona eftersom det finns klara fall som förbundet missat helt och hållet. Mitt syfte var att svartmåla förbundet som förtjänar ett par "vita näsdukar".

Mvh// Hassan Alavi
Reply Culé
07:59 AM on January 27, 2010
The Empero

Och du dömde inte mitt sätt att debattera då? Vad det gäller Hassan så tror jag nog att han kan ta kritiken, speciellt som han ber om läsarnas åsikter i slutet av blogginlägget. Där du endast ägnar dig personliga påhopp och genrelasiernade åsikter om culés har jag till största delen ägnat mig åt den diskussion Hassan ville behandla. Det här blir mitt sista svar till dig så länge du fortsätter på din inslagna väg.
Reply The Emperor
07:35 AM on January 27, 2010
Sluta spela smart och döma andras sätt att debattera eller skriva blogg, om du inte gillar det så gå o skriv en egen blogg.
Reply Culé
07:32 AM on January 27, 2010
The Emperor

Usel debatteknik. Jag är hycklare för att andra culés lider av påstådd offermentalitet? Kliv ur sandlådan om du vil diskutera. Dina gissningar om min person är inte intressanta.
Reply The Emperor
07:25 AM on January 27, 2010
Culé

Haha du e inte lite hycklare va? Är det inte ni cules som alltid satt på er offerrollen? Är det inte ni som alltid beskyllt alla era misslyckanden på domarnas favorisering av Real? De senaste åren har ni vunnit fler titlar än Real och du spelar som att det helt plötsligt är patetiskt av de Real supportrar som klagar på domare nu medan det antagligen är vad du gjort under hela din barndom...
Reply Cule
07:17 AM on January 27, 2010
Z

Nu handlar ju inte diskussionen om att culés klagar på domarna, utan bölande maränger, vilket ditt inlägg är ett lysande exempel på då du sitter och gaggar om en massa domslut som skedde för fem år sedan och inte hade med Madrid att göra. Vad som är mer relevant är väl att trots att många madridistas gnällde något våldsamt över domarna förra säsongen så visade Marcas (som knappast kan beskyllas för att välja Barcas parti i onödan) undersökning att Madrid gynnades i större undersökning än vad Barca gjorde. Men för all del, så länge maränger fokuserar på domarna istället för klubbens verkliga problem så är jag och övriga culés nöjda. Självbedrägeri är det största hindret för utveckling. Keep up the good work!
Reply Z
07:04 AM on January 27, 2010
Sedan kan vi ju säga att en Cule numera borde hålla igen och inte klaga på domslut osv när Barcelona de senaste åren fått med sig det sjukaste av situationer och domslut. Shevchenkos bortdömda mål i semifinalen mot Milan 2006, Den horribla domarinstatsen i semifinalen mot Chelsea förra året. Messis hands mot espanyol messis spottloska mot duda messis försök till misshandel(ironi) på en sevilla spelare förra veckan. Det finns en hel del att ta upp men det tänker jag inte ödsla mer tid på, poängen är att Real får mycket skit för att "alla" anser att domarna och förbunden ständigt ger Real fördelar, speciellt Barca fansen anser detta men besluten denna säsong har visat motsatsen. Sedan måste jag nämna sporttidingarna i Barcelona som yrkade på 12 matchers avstängning för Ronaldo, allvarligt? hur mår folket i katalonien
Reply The Emperor
07:04 AM on January 27, 2010
Tycker det är märkligt att förbundet alltid ska bestraffa oss enligt bestämmelserna medan andra lag alltid slipper undan. Fast så märkligt är det ju inte när alla i Spanien vet att ordföranden Villar inte gillar Perez sedan många år tillbaka när denne inte stödde honom för att ta över spanska förbundet.
Reply Culé
07:03 AM on January 27, 2010
Hassan

Jag kan hålla med om att förbundet inte alltid är konsekventa, men samtidigt är det inte lätt, då ingen situation är den andra lik. Cristiano armbågar av näsbenet så att dansken missar minst tre matcher då tycker jag inte att det är fel att han själv missar två. Det har inget med tufft spel som leder till en olycklig skada, utan otillbörligt användande av armarna. Skulle den varit mer oprovocerad och medveten hade den blivit betydligt längre, men nu gjorde man en avvägning där intentionen och konskvenserna ledde till ett mellanting.

Istället för att leka gissningslekar om vilken spottloska du hintar om, så kan man bara konstatera att man inte delar ut avstängningar för något som inte gett rött kort. Du missar alltså målet totalt med det exemplet.

Man följde till slut praxis vad det gäller inkastade saker och det är tydligt att man INTE stänger av arenor i Spanien, åtminstone så länge ingen träffas och skadas. Osasunas publik har ofta skämt ut sig och öst in stora föremål som vinkaraffer och annat i samma omfattning som Barcelona utan att få sin arena avstängning. Tycka vad man vill om det, men du som ropar på att förbundet ska vara kosekventa borde väl vara nöjd med att man följer praxis. Eller det kanske inte gäller Barcelona?

Avslutningsvis så blir det väldigt svårt att läsa en text som enligt dig blandar dina verkliga åsikter och ironi på ett sådant att det är omöjligt för läsaren att uppfatta vad som är vad. Det skulle vara bättre om du kanske skrev en text där du rakt upp och ner skrev om dina åsikter och du kunde visa på relevanta exempel som stöd. Jag tcyker att du är en begåvad skribent som brukar hålla dig hyfsat objektiv, men den här texten är så förvirrad att den mest visar på dålig-förlorar-mentalitet.
Reply Z
06:57 AM on January 27, 2010
Antar att Hassan menar Decos spottloska mot en Bilbao spelare för något år sedan(?)
Reply Hassan
06:38 AM on January 27, 2010
Culé

För det första, så sa jag aldrig att hans avstängning var fel. Visst jag kan köpa att Ronaldo blir avstängd för det han gjorde. Men att han stängs av under två matcher? När domaren i sitt protokoll skrev att Ronaldo inte visade prov på något aggresivt beteende? Jag får tyvärr inte ihop det.

Sedan var jag ironisk när jag skrev om liknande händelser och framtida händelser där spelare bryter benen. Min poäng var att förbundet måste följa upp detta nu när de menar att en spelare ska stängas av vid fysisk skada av någon annan. Tror du vi får se det? Nej, det tror jag inte heller. Tyvärr samma grej som CL-avstängningen av Eduardo för filmning. Man kan inte vara konsekventa.

Sen gällande bespottningen..du har så fel att jag nästan ler lite. Jag har en annan spelare i tankarna och inte det du tog upp. Jag hade inte ens Messi i tankarna..men tack för att du tog upp det exemplet.

Angående Camp Nou..då antar jag att man kan kasta in vad som helst på planen och komma undan med det genom en överklagan till förbundet? Det är skrattretande hur förbundet fungerar och jag lär skratta ett bra tag till =)

Mvh// Hassan Alavi
Reply Culé
06:25 AM on January 27, 2010
Jag tycker att du och övriga madridistas ska "man up" och droppa offermentaliteten. Att en arm som inte träffar något annat än luft inte bestraffas är lika naturligt som att en armbåge som träffar näsbenet leder till avstängning. Att sedan plocka random domslut som under de snaste åren gått Barcelonas väg för att bevisa hur synd det är om Madrid är bara tramsigt. Med den metoden kan man påvisa exakt vad som helst och det enda man i slutändan lyckats med är att bevisa vilkejn dålig förlorare man är. Angående spottloskan så antar jag att du syftar på Messis påstådda loska mot Duda. Det roliga är att Duda själv hävdar att han INTE blev träffad, men jag antar att du vet bättre!?

Vad det gäller avstängningen av Camp Nou så skulle det vara bra om såna som du och Kviborg kunde läsa på lite istället för att för att (medvetet eller omedvetet) fortsätta att sprida rena lögner. Det är inte så att Barcelona bara struntar i ett utdelat straff utan det är överklagat och hävt sedan länge. Dags att gå vidare iställe för att hänga upp sig på åtta år gamla händelser?